Pro potřeby letecké záchranné služby a policie je stále více využívána letecká doprava. V tomto ohledu se velice osvědčily vrtulníky. Jedním z těch, které už můžeme běžně vidět ve službách zmíněných profesí, je i EUROCOPTER EC 135.
o Tento nový vrtulník byl poprvé oficiálně představen na veletrhu v Las Vegas.
o Stalo se tak roku 1995 a o rok později získal i potřebnou certifikaci pro Evropu.
Za pouhé čtyři roky nalétaly po celém světě tyto vrtulníky více než třicet tisíc letových hodin. V roce 2005 se poptávka po těchto technických pomocnících natolik zvýšila, že se jich do celého světa rozlétlo více než šest set padesát. Nalétaly více než milión letových hodin. To určitě svědčí o tom, že se opravdu dobře osvědčily.
Rychlý a spolehlivý
Pokud má vrtulník natankovanou plnou nádrž, může uletět až šest let čtyřicet kilometrů. Což je pro představu cesta z Karlových Varů až do Budapešti. Vrtulník unese náklad až devět set padesát pět kilogramů. Sám váží prázdný necelé dvě tuny. Pod kapotou vrtulníku se ukrývají dva motory Turbokeca, z nichž každý má výkon 609 kW. To je v přepočtu skoro osm set třicet koní. Dohromady tedy tisíc šest set šedesát.
– Pokud bychom tento výkon chtěli porovnat s nejrychlejším autem světa, vrtulník Eurocopter by vyhrál na celé čáře.
– Nejrychlejší auto světa, kterým je Bugatti Veyron, zaostává se svými dvanácti sty koni.
– V rychlosti by ale tento automobil zvítězil.
– Vzhledem k tomu, že je vrtulník mnohem těžší, letí „pouze“ necelými třemi sty kilometry za hodinu.
– Bugatti může jet rychlostí až čtyři sta kilometrů za hodinu.
Vrtulník se ovládá takzvanou pákou cyklického řízení, které se lidově mezi piloty říká jednoduše knipl. Kromě kniplu jsou ve vrtulníku i nožní pedály, které slouží k ovládání ocasní vrtulky. Ta zabrání vrtulníku, aby se točil kolem své osy.