Říká se, že vlaková doprava je jednou z nejlepších na světě. Ono se není ani čemu divit. Dostat se někam autobusem, zvláště pak někam dál, chce mít hodně pevné nervy. Navíc pohodlí, které dnes poskytuje vlak a které autobus jsou sto a jedna. Z toho důvodu stále více lidí volí ke své přepravě vlaky. Jedním z faktorů je ale rovněž cena, která bývá nižší než u běžné autobusové dopravy. To však neplatí, když se chcete projet rychlovlakem. Všude na světě jsou jízdenky obdobně drahé jako letenky, takže žádná sláva. U nás se zatím takových cen bát nemusíme, jelikož zde nic takového nejezdí, a ještě dlouhá léta jezdit nebude.
Rychlovlaky jsou tím nejvhodnějším typem přepravy a střední a delší vzdálenosti. Dokonce jsou hodnoceny i lépe, nežli donedávna jednička v tomto sektoru – letecká přeprava. Moderní vlaky sice stále nejsou tak rychlé jako nejnovější přepravní letadla, ale jsou dostatečně svižné na to, aby dokázali zdolat velkou vzdálenost v dostatečně krátkém časovém intervalu. V Evropě je tento druh vlaků oblíbený hlavně ve Francii, kde se standardně používá již několik desetiletí. Samozřejmě v obměněné sestavě. Co se týče světa, tam jasně vévodí asijské země, konkrétně Japonsko, Korea a Čína. Konec konců, v první jmenované zemi v podstatě rychlovlaky vynalezli.
Příčinou, proč u nás rychlovlaky nejsou a ani nebudou, tedy myšleno standardní typy, nikoliv zastaralé Pendolino, ej hlavně zastaralá železniční sít. Ta je sice na počet obyvatel nejhustší v Evropě a možná i na světě, ale to je zároveň i její přítěží. Koleje totiž nejsou příliš kvalitní a jejich výměna je nákladná a hlavně zdlouhavá. Navíc pro většinu rychlovlaků je potřeba postavit speciální typy kolejí, které mají zcela jiné parametry, než je standardní. Musela by se tak vybudovat zcela nová železniční síť, na což v nejbližších letech nebude ani politická vůle, ani peníze.